کشته شدن پسر توسط پدر


کشته شدن پسر توسط پدر

صفحه مربوط به اخبار قتل پسر توسط پدر


کشته شدن پسر توسط پدر

در رابطه با مسئله‌ی مجازات قتل فرزند قانون مجازات، تدابیری را پیش بینی کرده است تا علاوه بر رعایت انصاف و عدالت در جامعه از هرج و مرج و ازدیاد جنایات جلوگیری شود. در مواردی که قتل فرزند بدست پدر یا اجداد پدری فرد مقتول اتفاق بیفتد، قاتل به مجازاتت قصاص محکوم نخواهد شد و مجازات های جایگزین قصاص برای فرد در نظر گرفته خواهد شد. اما در مواردی که در حضور دادگاه ثابت شود که قاتل، پدر یا اجداد پدری (مانند مادر ، ناپدری، نامادری و….) فرد مقتول نمی‌باشد، مجازات قصاص برای او در نظر گرفته خواهد شد.

بنابراین به عنوان یک قاعده ی کلی می‌توان گفت که اثبات رابطه ی پدر و فرزندی از جمله شروط عدم اجرای حکم قصاص در قانون مجازات اسلامی می‌باشد.

روند دادرسی در قتل فرزند

در اولین مرحله ی دادرسی به پرونده های مجازات قتل فرزند به دست پدر، اصولا باید ارتباط پدری یا اجداد پدری قاتل با فرد مقتول به اثبات برسد، در چنین مواردی اصولا عرف جامعه به هیچ عنوان ملاک محسوب نمی‌شود و نمیتوان گفت چون رابطه ی پدر و فرزندی بین دو نفر در جامعه برقرار بوده است، حتما او از لحاظ نسبی نیز پدر او محسوب خواهد شد. بنابراین از روش هایی همچون سوگند یاد کردن و تحقیقات پزشکی قانونی در رابطه با این موضوع ، رابطه ی پدر و فرزندی قاتل و مقتول به اثبات  خواهد رسید تا وضعیت عدم اجرای حکم قصاص مشخص شود.

در مواردی که این موضوع به اثبات برسد که رابطه ی پدر و فرزندی بین قاتل و مقتول وجود نداشته است و یا در اثر بوجود آمدن شک، عدم استصحاب جاری شود و تمامی شرایط و مستندات قانونی مبنی بر عدم ارتباط پدر و فرزندی وجود داشته باشد، قاتل بر اساس حکم دادگاه برای مجازات جرم قتل به قصاص محکوم خواهد شد.

مشارکت پدر در قتل فرزند

گاهی این سوال ممکن است برای افراد پیش آید که اگر چندین نفر با مشارکت یکدیگر، فردی را به قتل برسانند و سپس مشخص شود که یکی از آن چند نفری که با یکدیگر برای قتل مشارکت داشته اند، پدر فرد مقتول می‌باشد، شرایط دادرسی پرونده چگونه خواهد بود و مجازات قتل فرزند در چنین مواردی چگونه خواهد بود؟

در شرایط عادی و در مواقعی که چندین نفر با مشارکت یکدیگر اقدام به قتل فردی کنند، همه ی آنها تحت شرایط خاصی (میزان سهم خود در قتل) به قصاص محکوم می‌شوند و تحت شرایطی که ولی دم دیه را درخواست کنند، هر کدام از افرادی که مرتکب قتل شده اند باید یک سوم دیه را پرداخت کنند. در چنین مواقعی ولی دم این حق را نیز دارد که قصاص همه‌ی قاتلان و یا برخی از آنها را از محضر قانون تقاضا کند.

در شرایطی که پدر در قتل فرزندش با افراد دیگر مشارکت در قتل داشته باشد، پدر به قصاص محکوم نخواهد شد و تنها افراد بیگانه ای که در این میان اقدام به قتل فرد مورد نظر کرده اند، به قصاص محکوم خواهند شد. در چنین مواقعی اگر پدر قصد داشته باشد تا شخص بیگانه ای را که در قتل فرزند او شرکت داشته است را مجازات کند باید میزان نصف دیه را به ولی شریک قتل بپردازد و در مواقعی که قرار بر آن نباشد که فردی را قصاص کند، ولی قاتل باید نصف دیه را به ولی مقتول پرداخت نماید.

دیه در مشارکت در قتل فرزند

بنابراین از آن جهت که قانون مجازات اسلامی به گونه ای تنظیم شده است که در جهت پایمال نشدن خون مقتول می‌باشد، مجازات قتل فرزند در حالتی که پدر با دیگر قاتلان مشارکت داشته باشد آن است که نصف دیه را پرداخت کند تا مبلغ یک دیه در میان افرادی بیگانه ای که قتل را مرتکب شده اند، تقسیم شود و هر یک از آنها سهم خود را از مبلغ کل دیه بپردازد.

با استناد به ماده ی ۸۸۰ قانون مدنی در رابطه با مجازات قتل فرزند و یا مشارکت در قتل فرزند آمده است که (در صورتی که پدر یا مادری فرزندان خود را به قتل برسانند از ارث محروم خواهند شد، حال چه این که با مشارکت با سایر افراد این کار صورت گرفته باشد یا این که به صورت تکی و انفرادی این کار را به انجام برسانند یا حتی اسباب آن را برای قاتلان فراهم کنند. در هر صورت والدین قاتل از ارث محروم خواهند شد.)

معاونت پدر و مجازات قتل فرزند

در رابطه با موضوع معاونت پدر و مجازات قتل فرزند بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران، در مواردی که یک پدر در قتل فرزند خودش ( فرزند نسبی) با افراد دیگری معاونت داشته باشد و این موضوع در دادگاه نیز به اثبات برسد، محاکم قضایی برای جلوگیری از پایمال شدن و به هدر رفتن خون مقتول، تمام قاتلان و افرادی که مرتکب جرم قتل شده اند را به قصاص محکوم می کند و افرادی که در این جرم معاونت داشته اند ( شرایط قتل فرد را بوجود آورده اند و به تسریع این جرم کمک کرده اند اما خود مرتکب فعل مادی جرم قتل نشده اند) را به مجازاتی حدود ۳ تا ۱۵ سال حبس محکوم می‌کنند. در چنین مواردی این مجازات شامل حال پدر نیز می‌شود و هیچ تفاوتی با مجازات دیگر معاونان جرم نخواهد داشت.

براساس قانون ۸۸۰ قانون مدنی، به عدم ارث بردن پدری که در قتل فرزندان خود مشارکت داشته اشاره شده در مورد معاونت پدر در قتل فرزندان هنوز اشاره‌ای نکرده و قانون در این مورد سکوت اختیار کرده است.

برخی از حقوقدانان و کارشناسان معتقدند که در رابطه با جرم معاونت پدر و مجازات قتل فرزند در مواردی که شاهد در دادگاه حضور یابد و معاونت پدر در جرم قتل را تایید کند و مدارک و اسنادی نیز مبتنی بر معاونت پدر در قتل فرزند نیز وجود داشته باشد، دادگاه می‌تواند حکم محکومیت پدر از ارث را صادر کند.

نکته: در رابطه با موضوع محرومیت از ارث؛ هنگامی که پدر در قتل فرزند معاونت داشته باشد، وجود شاهد جز موارد ضروری و لازم برای اجرای چنین حکمی می‌باشد. در صورت نبود شاهد، روند دادرسی پرونده های مربوط به معاونت و مجازات قتل فرزند برای محروم کردن پدر از ارث مشکل می‌باشد.

مطالب مرتبط :

مطالب را به اشتراک بگذاريد!

ثبت ديدگاه لغو پاسخ

موسسه حقوقی وکلای دادگستر پاسارگاد

در بهار سال ۱۳۹۱ با شعار عدالت و آگاهی حقوقی برای همه آغاز به کار نمود. این موسسه با بکارگیری بهترین و زبده‌ترین وکلای کشور عزیزمان در امور مختلف حقوقی تلاش دارد تا خدمات حقوقی و امور مربوط به وکالت از قبیل دعاوی خانواده، طلاق توافقی، نفقه و مهریه، دعاوی کیفری، قراردادها و همچنین قرادادهای بین المللی، انحصار وراثت، ثبت برند و یا دریافت کد اقتصادی و بازرگانی، امور مربوط به مهاجرت را به بهترین شکل ارائه دهد.

آدرس و شماره تماس

آدرس : تهران، میرداماد، خیابان اطلسی، نبش خیابان تاج بخش، پلاک ۵، طبقه دوم، واحد ۴

تلفن: ۲۲۹۲۰۵۶۲-۰۲۱ (۲۰ خط ویژه)

۰۲۱-۲۶۶۴۲۰۶۳

ما را دنبال نمایید!

تلگرام

اینستاگرام

واتساپ

کشته شدن پسر توسط پدر